Mevrouw van Eneco: het spijt me …

Vandaag ben ik een dagje thuis aan het werk. Ik zit er net lekker in als de deurbel gaat. Terwijl ik naar de deur loop waarschuwt mijn vrouw al: “ik heb ze net zien lopen, het zijn volgens mij van die energie verkopers.” Nee hé, daar zit ik nu echt niet op te wachten.

Bij het opendoen van de deur kijk ik in het gezicht van een zeer ongelukkig ogende dame. De blik is naar beneden gericht en de schouders hangen naar beneden. Ze doet haar best om hetgeen haar is geleerd in de praktijk te brengen. “Goedemorgen meneer, ik ben van Eneco. Ik zal me eerst even voorstellen.” Ze heeft blijkbaar geleerd dat dit altijd gaat d.m.v. het geven van een hand en die steekt ze dan ook in mijn richting. Ik moest denken aan een zakenvriend die onlangs het zelfde had meegemaakt. Hij had demonstratief naar de hand gekeken en zijn handen in zijn zak gestoken. Het leek mij op dat moment ook wel een aardige actie en ik deed het zelfde. Oei, dat stond niet in het draaiboek van Eneco, zoveel was wel duidelijk. De uitdrukking op haar gezicht werd nog ongelukkiger maar, ze ging door naar stap twee in het Eneco stappenplan: de aanbieding. “Meneer wij hebben een prachtige actie met Toon de energiemeter. Bij welke leverancier bent u momenteel?” Ik keek haar indringend aan en vroeg haar of er in het stappenplan ook een hoofdstuk voorbereiding zat. Ze keek me vragend aan en kon niets meer uitbrengen. “Kom maar terug als je de voorbereiding hebt gedaan” zei ik tegen haar en ik sloot de deur.

Even later kwam mijn menselijke kant naar boven en kreeg ik spontaan medelijden met deze, op zich best aardige dame. De dame wil waarschijnlijk ook alleen maar een boterham verdienen en is met deze colporteurs in zee gegaan. Ik hoop dat u mijn blog leest en bijdeze mijn excuses accepteert.

Ik hoop ook dat mensen van Eneco, of al die andere deur-aan-deur verkopers, dit verhaal lezen. Ik ga graag eens met jullie in gesprek. De dame had namelijk makkelijk kunnen scoren! Stelletje prutsers! Ik ben namelijk klant bij… Eneco!

Stel je nu eens voor als ze het als volgt had gedaan: “Goedemorgen meneer Boer. U bent al enige tijd klant bij Eneco. Hoe bevalt u dat?” (open vraag en interesse in de klant). “Wij hebben nu een actie met Toon en deze wilden wij u niet ontnemen. Zou u daar meer over willen weten? “ Wat zou ik dan gezegd hebben?

Lieve mensen: verkopen is al lang geen trucje meer dat iedereen wel even kan leren. Verkopen begint bij oprechte interesse in de klant. Als die er niet is dan houdt het al snel op. Bij die interesse hoort voorbereiding! Wie zich vergeet voor te bereiden, zal vergeten worden. Verkopen is een prachtig vak, maar het is de kunst het niet op verkopen te laten lijken! Ik vertel je er graag meer over.

Groeten Harm