Verkopen 2.016!

 

Ja hoor, ik ben er weer eens ingetrapt. Op uitnodiging van een vriend heb ik besloten mijn kostbare zaterdag op te offeren aan een bijeenkomst over voeding in relatie tot (top-)sport.  De informatie zou mij als sportmasseur absoluut boeien en het was mijn tijd meer dan waard, zo werd mij verzekerd.

 

Eenmaal aangekomen op de locatie, bleek dat ik de juiste zaal maar moeilijk kon vinden. Dit was ook niet zo vreemd, omdat het bij één van ’s lands grootste hotel ketens was (ja, die met die vogel op het dak) waar meerdere zalen werden verhuurd aan soortgelijke bijeenkomsten. Langzaam begon er een gevoel op te komen van: wat doe ik hier? Toen ik eindelijk de zaal binnenkwam, stond er op een grote tafel een prachtige range aan voedingssupplementen uitgestald. Ja hoor, ik was er weer eens ingestonken.

“Nee Joh”, we geven uitleg over voeding, niet over de supplementen, hoor. Na één interessante spreker, die inderdaad de voeding koppelde aan topsport, volgenden nog twee sprekers die nogal ingingen op een voor hen zeer interessante materie. Ik, en velen met mij, was allang afgehaakt. Facebook, Whatsapp en mail bleken veel interessanter dan de toch wel akelig enthousiaste en onverstoorbare sprekers. Lag hier wellicht een nieuwe klus voor een bevriende relatie die trainingen verzorgt op gebied van presenteren? Die de sprekers zou kunnen laten zien hoe zinvol een kookwekker kan zijn? Na spreker drie ben ik afgehaakt en heb snel de terugreis aanvaard. Teleurgesteld droop ik af! Wanneer leer ik nu eens naar mezelf te luisteren? Jammer van de zaterdag!

 

Verkopen anno 2016 is niet meer het zenden van informatie! De informatie kunnen we overal wel vinden. De wereld is door internet en socialmedia zo transparant als het maar kan. Hoe kun je dan wel verkopen? Stop met praten over je product en ga eens met je klant in gesprek! Waar is hij mee bezig en wat is belangrijk voor hem? Dit lijkt gemakkelijk maar is voor de meeste verkopers onder ons nog een zeer grote uitdaging.

 

Ach, zo zie je maar weer dat je ook van een slechte presentatie iets kunt leren. Zal ik er nooit meer intrappen? Ik ben bang dat het me wel weer gaat overkomen, omdat ik mensen niet graag teleur stel, maar ook omdat ik altijd wel weer wil zien hoe mensen met verkoop bezig zijn. Verkopen, het blijft het mooiste beroep dat er is.

 

Harm Boer